Tento web je provozovaný MEDICAL TRIBUNE CZ, s.r.o., a potřebuje pro přizpůsobení obsahu a analýzu návštěvnosti váš souhlas. Souhlas vyjádříte kliknutím na tlačidlo "OK". Více informací
Svůj souhlas můžete odmítnout zde.

Byl objeven gen způsobující šedivění vlasů

- Milan Šamánek (19. 4. 2016)

Tento objev nepatří mezi objevy, které by vrcholně zajímaly kardiology, ale ukazuje, jak dalekosáhlé možnosti má v současné době genetika. Gen způsobující šedivění vlasů a jiné geny objevil rozsáhlý tým vědců z University College v Londýně vedený Andrés Ruiz-Linaresem, profesorem genetiky. Vedoucí pracovní skupiny Kaustubh Adhikari uvádí, že „předejít šedivění je tedy možné, a dokonce by nemuselo být nereálné proces šedivění vlasů zcela zvrátit.“

Vědci vyšetřili genom 6 630 dobrovolníků z Brazílie, Chile, Kolumbie, Mexika a Peru, ve kterém bylo zastoupeno jak domorodé indiánské obyvatelstvo, tak příchozí bělošské, ale také potomci černých otroků. Geny srovnali se vzhledem pokrývky hlavy, plešatostí, kudrnatými vlasy, hustotou vousů a se šedinami. Poprve popsali gen spojený se zešedivěním vlasů. Samotný gen způsobuje 30 % šedivých vlasů, ale v 70 % je nejčastější příčinou věk nebo stres. Zmíněný vědecký tým identifikoval i několik dalších genů.

Již dlouho víme, že šedivění je zaviněno mizením melaninu z vlasových folikulů. Gen IRF4, o kterém se vědělo, že ovlivňuje uskladňování melaninu, ovlivňuje šedivění tím, že vlasy rychleji ztrácejí svoji barvu. Výzkum přinesl další výsledky, jako je objev genu FOXL2 ‚který způsobuje bohaté oční řasy, objev genu EDAR, který způsobuje bujný růst vlasů na temeni a pomalý růst vousů, nebo PRSS53, který je příčinou kudrnatosti vlasů, a genu PAX3 způsobujícího spojené obočí. Autoři výzkumu usuzují, že by mohl být vynalezen lék, který by ovlivňoval množství melaninu ve vlasových folikulech a tím barvu vlasů a mohl by zmizet celý obchod s barvami na vlasy. Deník Daily Telegraph zase míní, že by objevené geny významně pomohly při identifikaci osob.

Adhikari K, Fontanil T, Cal S, et al. A genome-wide association scan in admixed Latin Americans identifies loci influencing facial and scalp hair features. Nature Communications 7 doi:10.1038/ncomms10815. Publikováno 1. března 2016.